PRAVIDLA TOHOTO BLOGU

Dříve, než si stáhnete podvinek nebo začnete paličkovat podle návodů, přečtěte si, prosím tyto řádky.
Všechna paličkovaná díla, podvinky, návody a obrázkové postupy jsou, není-li uvedeno jinak, mé vlastní a totéž platí o fotografiích.
Respektujte, prosím, tedy má autorská práva a dodržujte pravidla tohoto blogu:

1. Fotografie, návody, podvinky nebo text bez mého svolení nekopírujte ani nevyužívejte jinak, než pro své paličkování.

2. Podvinky zde uveřejněné a u kterých je to uvedeno, jsou volně ke stažení, ale pouze pro vaši osobní potřebu, NE KE KOMERČNÍM ÚČELŮM! Paličkujte si pro sebe nebo pro obdarování blízkých, ale pokud si chcete paličkováním vydělávat, musíte si navrhovat své vlastní krajky.

3. Jestliže kdekoliv vystavujete paličkovanou krajku podle podvinku jiného autora, než jste vy sami, je vaší povinností kromě svého jména (krajku pouze realizujete) zmínit i jméno autora návrhu.

Za dodržování těchto tří základních pravidel slušnosti vám nabízím podvinky, za které byste museli všude jinde nejprve zaplatit. Co z toho mám? Dobrý pocit, že podvinky neskončí někde zapomenuté uvnitř notesu, ale přinesou radost i potěšení ještě někomu dalšímu. Věřte ale, a teď jistě nemluvím pouze o sobě, že každého autora velmi mrzí, když vidí, jak někdo jiný sklízí chvály za něho samotného.

Prohledat tento blog

neděle 4. prosince 2011

Paličkovaný okolek

krajka na poličce
Rozhodla jsem se, že kovářova kobyla nebude pořád chodit bosa, a jednou si také upaličkovat něco pro sebe. Konečně mám volno a mohu se pustit i do něčeho většího. Před půl rokem jsem si udělala radost novou kuchyní a teď se do ní budu snažit navrhnout a upaličkovat několik krajek.
Nejde mi to. Celé odpoledne skládám papír, čmárám tužkou a pořád nejsem spokojená. Potřebovala bych univerzální vzor, který bych mohla použít pro různé velikosti deček, případně pro obrázky. Další kriterium je, abych to pak nepaličkovala příštích pár let, jak už se mi to stalo s jedním monstr obrazem.                                              

Nakonec jsem přece jen obrázek krajky dohromady dala. Je přesně na míru jedné poličky a já teď řeším další problém. Musím počítat s tím, že se krajka srazí, a tak bych měla podvinek zvětšit. To se mi ale zase nevejde na herduli a  na polystyrenové desce paličkuju hrozně nerada - bolí z toho záda.

rozkreslený vzor

Řešení??? - poslechla jsem rady p. Malátové a všechen materiál si vysrážela. Zabralo mi to dopoledne, než jsem všechna klubka přemotala na přadýnka, přeprala je a než uschly. Doufám, že se mi to vyplatí, ale stejně mám vzadu v podvědomí nejistotu, že až krajku strčím do vody, scukne se na dvě třetiny své velikosti. V tom případě bude muset krajka jinam, než na určenou poličku.

výběr materiálu

Barvy jsem vybírala tak, aby se hodily jak k nábytku tak ke keramice, která bude většinou na kraječkách trůnit. Modrá tady působí trochu divoce, váhala jsem, jestli ji tam dát, ale bez ní by to bylo mdlé.
Připravený podvinek jsem podložila víkem z krabice od vánoční kolekce. Přes něj jsem nic nedávala, folie se leskne a mně to vadí do očí. Navíc teď krajku nebudu tužit na herduli, takže by se nemělo stát, že se barva podvinku zapije do krajky. Jen nesmím bryndat nebo paličkovat na dešti.

podvinek na nové herduli

Tak a mohla jsem se do toho pustit. Krajka z řetízků vypadá poměrně jednoduše. Když se ale uváží, že každá silnější čára představuje 4 paličky, bylo co namotávat. Nakonec jsem tam ještě dva páry přidala a tím také trochu změnila vzor - budu muset zaimprovizovat.

začátek vzoru

Hned se začátkem jsem udělala malou chybku a přišla jsem na ni dost pozdě na to, abych párala. Příště budu chytřejší.
pokračuji - plátýnka se překřížila 

hromada navěšených párů

Navěšené páry (celkem 22) vypadají hrozivě, ale jen zdánlivě, protože se pracuje vždy jen s menší částí z nich. Ostatní zatím odpočívají za špendlíkem. Přesto jsem se rozhodla, že okraj z lístečků raději upaličkuji samostatně a trochu si zapřipojuji; prostě mi docházejí paličky.

pokračuji-lístečky

Při práci jsem trochu měnila vzor, nedržela jsem se striktně podvinku, vzor by byl jinak dost řídký. Až ho budu paličkovat příště, udělám tam ještě další změny.
Vzor teď také nebudu paličkovat úplně celý, protože dečka bude viset rohem přes okraj poličky a zbytek nebude vidět. Proto bude bohatší jen jeden roh a ostatní tři zjednoduším.

tady končí širší vzor 

pokračuji jen jednou páskou 

Po upaličkování pásky zbylo už jen dodělat okolní lístečky a řetízek s pikotkami. Lístečků bylo celkem 194 - pěkně jsem se pocvičila.
okraj z lístečků a řetízku s pikotkami

Po odšpendlení jsem znovu zvažovala k čemu okolek přišít. Zvítězilo žluté plátno, i když vím, že se bude mačkat a špatně žehlit. Mně se ale líbí ta barva.

opatrné odšpendlování vytahovátkem
výběr látky

Okolek jsem přistehovala předním stehem k podkladu v místě, kde plátýnko za dva páry tvoří ažurku. Potom jsem kroužkovacím stehem  krajku k látce přišila a pod steh schovala všechny nitě vyčnívající z okraje.

přišívání krajky

Látka byla dost tuhá, špatně se mi vyšívalo a navíc jsem na to i špatně viděla, takže stehy nic moc. Rozhodla jsem se to ještě poopravit jednou vyšívanou linkou kolem dokola.

odstřižení přebytečné okrajové látky na rubu

Pak už zbývalo jen opatrně odstříhnout okraje látky pod krajkou těsně vedle stehů, dečku ještě přežehlit a šup s ní na poličku. Ať vidím, jak jí to bude slušet.

Navrhla a upaličkovala V.Cepáková - práce na ní trvala asi týden

5 komentářů:

  1. Moc krásné, paličkování jsem ještě nikdy nezkoušela, opravdu nádhera.

    Zdraví Jarka.

    OdpovědětVymazat
  2. Tvoje paličkování není jenom záliba, je to obrovská trpělivost, šikovnost, estetické vidění, prostě kus umění.

    OdpovědětVymazat
  3. Tak to je dokonalé umělecké dílo.Jsi fakt dobrá.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vaše komentáře nebo připomínky. Budu moc ráda, jestliže se také budete chtít podělit o své rady a zkušenosti.

Thank you for your comments or suggestions. I will be very glad if you also want to share your advice and experience.