PRAVIDLA TOHOTO BLOGU

Dříve, než si stáhnete podvinek nebo začnete paličkovat podle návodů, přečtěte si, prosím tyto řádky.
Všechna paličkovaná díla, podvinky, návody a obrázkové postupy jsou, není-li uvedeno jinak, mé vlastní a totéž platí o fotografiích.
Respektujte, prosím, tedy má autorská práva a dodržujte pravidla tohoto blogu:

1. Fotografie, návody, podvinky nebo text bez mého svolení nekopírujte ani nevyužívejte jinak, než pro své paličkování.

2. Podvinky zde uveřejněné a u kterých je to uvedeno, jsou volně ke stažení, ale pouze pro vaši osobní potřebu, NE KE KOMERČNÍM ÚČELŮM! Paličkujte si pro sebe nebo pro obdarování blízkých, ale pokud si chcete paličkováním vydělávat, musíte si navrhovat své vlastní krajky.

3. Jestliže kdekoliv vystavujete paličkovanou krajku podle podvinku jiného autora, než jste vy sami, je vaší povinností kromě svého jména (krajku pouze realizujete) zmínit i jméno autora návrhu.

Za dodržování těchto tří základních pravidel slušnosti vám nabízím podvinky, za které byste museli všude jinde nejprve zaplatit. Co z toho mám? Dobrý pocit, že podvinky neskončí někde zapomenuté uvnitř notesu, ale přinesou radost i potěšení ještě někomu dalšímu. Věřte ale, a teď jistě nemluvím pouze o sobě, že každého autora velmi mrzí, když vidí, jak někdo jiný sklízí chvály za něho samotného.

Prohledat tento blog

pondělí 23. ledna 2012

Když se holky sejdou v kroužku

Pavla paličkuje veverku
Před více než deseti lety jsem si dala za cíl předávat dívkám, které budou chtít, něco z těch ručních prací, které umím. Nazvali jsme to Dívčí klub a zkoušeli jsme tam všechno možné - vyšívat, háčkovat, dělat niťák a mohla bych pokračovat, ale dostala bych se mimo téma. Nejdřív byl zájem obrovský a často bylo nad mé síly věnovat se každé tak, aby techniky ovládala. Ale postupně dívky odpadaly, jak už to tak bývá, a zbyly jen nejvytrvalejší. A těm jsem přinesla ukázat paličkování. A tak jako se já kdysi nakazila touhou nebo láskou na první pohled, když nám herdulku se zvonivými dřevěnými paličkami přinesla ukázat kamarádka na střední, nakazily se i holky. Zatoužily tuhle ruční práci taky umět.


Začaly jsme tedy shánět někoho, kdo vyrobí herdulky a stojánky a kde mají nejlevnější paličky. Protože, jak sami uznáte, počáteční investice není malá a záruku, že techniku zvládne a zůstane u toho, jsem nikomu dát nemohla.

paličkovala Deniska - 6 let

Začali jsme řetízkovými náramky a náhrdelníky, které jsem jim oživovala lístečky (pocvičila jsem si je tak naprosto dokonale :-D). Potom jsme paličkovali jednoduché náramky z plátýnka nebo tradiční srdíčka. A zdatnější si už troufly paličkovat jednoduché podvinky z mých zásob. Škoda, že v té době ještě nebylo čím fotit digitálně. Můj mobil byl obrovské zlaté pádlo jen se základními funkcemi a fotoaparát fungoval na kinofilm.
srdíčkový náhrdelník paličkovala Ája - 6 let

Pak vyvstala potřeba jednoduchých podvinků. Holky byly jako draci. "Tohle už jsem paličkovala a tohle taky", slýchala jsem. Do kroužku se taky hlásily čím dál mladší slečny. I pro ně jsem byla nucená začít kreslit. Hodně jednoduché obrázky s použitím nejzákladnějších technik, ne moc připojování a lístečků jen pomálu, protože tyhle technické prvky pořád ještě zůstávaly na mně. Důležité kritérium - musí se jim to líbit, protože když se jim podvinek nelíbí, paličkují týdny a výsledek za nic nestojí. Příliš náročné podvinky jsem se naučila rozmlouvat, to byla další spolehlivá věc, co dokázala od paličkování odradit.

A tak vzniklo sluníčko pro Markétku:

paličkovala Markétka - 6 let

Několik zvířátek:
zajíčka paličkovala Aneta - 8 let, kočku Julie - 7 let
paličkovala Pavla - 14 let
I trochu složitější věci pro ty nejstarší.

7 komentářů:

  1. Ahoj Vladi,
    děvčátka jsou moc šikovná.Náramky jsme zkoušeli, ale problém je se zapínáním. Vy jste to řešily jak? Vnučce jsem zakončila copánky , ty provlíkla plátýnkem a udělala mašličku. Jen mi přijde, že to moc nevydrží.
    Moje děvčata v kroužku teď bojují s polohodem a nejstarší zápasí s lístečky. Asi navineme vlnu a bude zkoušet.
    Vždycky se těším co tady zase uvidím a přiznám se lístečky jsou výzva.
    Hezký den Marjánka z Jesu

    OdpovědětVymazat
  2. Ahoj Marjánko,
    mladší holčičky mají náramky na zavazování. Začneme řetízkem, pak přidáme další páry pro plátýnko a končíme zase řetízkem. Náromky starších holek ukážu někdy příště. Tam začínáme rovnou z kroužku pro kovové zapínání a pokračujeme ze špičky do širšího tvaru. Nakreslila jsem pár "jednodušších" bez lístečků, ale musí se tam sledovat směr nití, takže se zase něco nového naučily. Lístečky jsme také trénovali na vlně, pro začátek je mnohem lepší silný neklouzavý materiál. A pak mám jeden trochu jiný způsob pro ty, co prostě ty čtyři paličky neudrží ve správném tahu. Budu se ho snažit nějak ukázat.
    Polohod holky milují, ale taky ho krásně kazí. Pávě pracovaly na delfínkovi od p.Křepelové, ani jsem nefotila, protože ty dírky moc fotogenické nebyly. Ale holky jsem chválila. Přece jen je to náročná technika na pozornost a ony si tak chtějí povídat...

    OdpovědětVymazat
  3. Pěkný počin, bohužel se na umění babiček zapomíná a pomalu se řada krásných řemesel a umění vytrácí

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím. V poslední době ale mám trochu lepší pocit, lidi se hodně vrací ke starým poctivým technikám. Možná je to i větší dostupností pomůcek. Sežeňte před dvaceti, třiceti lety paličky - dnes si můžete vybrat z kolika druhů a tvarů. Jen chybí ti, co by předávali dál své zkušenosti. To se někde přetrhlo a nit se těžko navazuje, aby byla pevná.

      Vymazat
  4. Dobrý den. Hledala jsem nějaké podvinky a narazila na tuto stránku a musím přiznat, že se mi OPRAVDU LÍBÍ!!! Na paličkování jsem narazila ve škole, v nabídkách pro zájmové kroužky. Jsem cizinka, původem Ukrajinka, je mi 11let a baví mě to a také souhlasím s komantářem " Sportka". Tento blog je opravdu zajímavý.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, těší mě, že jsi při hledání zabloudila i sem, protože mě by moc zajímalo, jestli ses s paličkováním setkala až tady u nás, nebo jsi ho poznala už na Ukrajině. Ruskou krajku znám a líbí se mi. Jestli se také paličkuje i na Ukrajině, to nevím. Mimochodem mě také ohromilo, jak krásně česky a bez chyb jsi napsala svůj komentář.

      Vymazat
  5. Tvoje zásluhy, co se týká dětí a jejich učení jsou neocenitelné. Jsi dobrá.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vaše komentáře nebo připomínky. Budu moc ráda, jestliže se také budete chtít podělit o své rady a zkušenosti.

Thank you for your comments or suggestions. I will be very glad if you also want to share your advice and experience.