PRAVIDLA TOHOTO BLOGU

Dříve, než si stáhnete podvinek nebo začnete paličkovat podle návodů, přečtěte si, prosím tyto řádky.
Všechna paličkovaná díla, podvinky, návody a obrázkové postupy jsou, není-li uvedeno jinak, mé vlastní a totéž platí o fotografiích.
Respektujte, prosím, tedy má autorská práva a dodržujte pravidla tohoto blogu:

1. Fotografie, návody, podvinky nebo text bez mého svolení nekopírujte ani nevyužívejte jinak, než pro své paličkování.

2. Podvinky zde uveřejněné a u kterých je to uvedeno, jsou volně ke stažení, ale pouze pro vaši osobní potřebu, NE KE KOMERČNÍM ÚČELŮM! Paličkujte si pro sebe nebo pro obdarování blízkých, ale pokud si chcete paličkováním vydělávat, musíte si navrhovat své vlastní krajky.

3. Jestliže kdekoliv vystavujete paličkovanou krajku podle podvinku jiného autora, než jste vy sami, je vaší povinností kromě svého jména (krajku pouze realizujete) zmínit i jméno autora návrhu.

Za dodržování těchto tří základních pravidel slušnosti vám nabízím podvinky, za které byste museli všude jinde nejprve zaplatit. Co z toho mám? Dobrý pocit, že podvinky neskončí někde zapomenuté uvnitř notesu, ale přinesou radost i potěšení ještě někomu dalšímu. Věřte ale, a teď jistě nemluvím pouze o sobě, že každého autora velmi mrzí, když vidí, jak někdo jiný sklízí chvály za něho samotného.

Prohledat tento blog

středa 11. července 2012

Sáček na levanduli - 2. díl

návrh-V.Cepáková
návrh a provedení V.Cepáková


Užitou textilní krajku nedělám moc ráda. Nikdy totiž nevím dopředu, jak se bude chovat po vyprání. Paličkovaná krajka se dost sráží. Tady jsem to vyřešila tak, že jsem nejprve zhotovila okrajovou kraječku, tu vysrážím a teprve potom si zhotovím střih na sáček.
určení velikosti srdíčka

Pak přišlo na řadu srdíčko na přední část sáčku. Chtěla jsem ho udělat tak, aby střed srdíčka tvořila síť, za kterou bude látka vystřižená. Síť musí být ale hustá, aby jí nasušená levandule nevypadávala ven. Druhá podmínka pro srdíčko byla, že by měla technikou doplňovat okrajovou kraječku.


určení velikosti srdíčka2

Podvinek jsem si vytvořila kombinací osové souměrnosti a čtvercové sítě. Nakreslila jsem ho dost velké, počítám s tím, že se trochu srazí.

kreslení podvinku1
šablona srdce
náčrtek podvinku

Nejprve jsem si upaličkovala obvod srdíčka. Potřebovala jsem 7 párů. Na paličky pro řetízek a vodivý pár (3 páry) jsem namotala více materiálu kvůli větší spotřebě.

začátek srdíčka 

Páska je upaličkovaná plátýnkem s kroucenými krajními páry. Okraj srdíčka tvoří obloučky z řetízků s pikotkami, doplněné několika lístečky. Začátek je patrný z fotky. Řetízek je s páskou propojen jednoduchou spojkou, při které si vodivý pár pásky vymění roli s jedním párem z lístečku.

propojování

Pikotky jsem zvolila složitější, tvořené smyčkou.
dělám na srdíčku

Po dokončení obvodu srdíčka se nitě připojí k začátku a zajistí dvojitým uzlíkem.
ukončení

Kdo si netroufne na vnitřní výplň srdíčka, může v této fázi skončit a srdíčko vysrážet a našít na sáček jako aplikaci.

Já pokračovala dál. Pro výplň jem si zvolila jednoduchou dírkovou půdici - mřížku.
Pro vnitřní výplň srdíčka je potřeba nejvíce paliček, ale zato málo materiálu, namotejte si ho maličko.Spočítala jsem si, že když budu paličkovat na dělku, ušetřím dva nebo tři páry. I tak jich bylo asi 19.
paličky

Páry se k okrajově pásce připevňují stejně, jako při připojování háčkem.
připojení páru1

V místě, kde chci připojit nit, odstraním špendlík, protáhnu očkem háček.
připojení páru2

Pomocí háčku protáhnu očkem nit a vytvořím si očko, kterým protáhnu jednu z paliček připojovaného páru.
připojení páru3

Nitě u očka mírně utáhnu. Takto připojím všechny potřebné páry. Všímám si při tom, že z některých míst vedou 2 páry, jinde jen jeden. Tam, kde jsou dva páry z jednoho místa, připojím jen jeden z obou párů. Druhý navěsím na stejný špendlík a prohodím střední nitě - páry do sebe zaklesnu.
zaklesnutí druhého páru1
zaklesnutí druhého páru2
navěšené páry

Když jsou všechny potřebné páry navěšené, najdeme si nejvyšší bod, kde se poprvé páry kříží - tam začneme. Místo jsem označila červeným špendlíkem. Tam, kde se nitě kříží, oba páry 1x kroutíme a pak prohodíme plátýnko.
dírková půdice1

Do každého křížení nití zapíchneme špendlík, bude nám zaručovat pravidelnost vzoru a vzor bude i ozvláštněný malou dírkou v křížku.
detail
dírková půdice2

Postupně paličkujeme řadu za řadou.
dírková půdice3 

Když se dostaneme do míst, kde se srdíčko začne zužovat, začneme postupně odkládat páry, se kterými dál už nepracujeme.
dírková půdice4
dírková půdice5

Po dopaličkování celé sítě připojíme všechny odložené páry přiháčkováním - stejný způsob, jako na začátku. Místo dvojitých uzlíků jsem  nitě zajistila ribsovými uzly - vzala jsem krajní pravou nit a dala ji přes všechny ostatní nitě. Pak se vezme další pravá krajní nita omotá vodící nit, konec musí vyjít vpravo. To se udělá dvakrát. Těžko se mi to popisuje, ale kdo umí drhání nebo náramky přátelství, tak tento uzlík umí.
ukončení

Pak jsem opatrně odstříhla všechny nitě a srdíčko odšpendlila. Při odšpendlování nebuďte netrpěliví, můžete si krajku poškodit. Nejprve jsem vytahala špendlíky z půdice, pak vnitřní a nakonec po obvodu. Srdíčko jsem opět vysrážela.

1 komentář:

Děkuji za vaše komentáře nebo připomínky. Budu moc ráda, jestliže se také budete chtít podělit o své rady a zkušenosti.

Thank you for your comments or suggestions. I will be very glad if you also want to share your advice and experience.