PRAVIDLA TOHOTO BLOGU

Dříve, než si stáhnete podvinek nebo začnete paličkovat podle návodů, přečtěte si, prosím tyto řádky.
Všechna paličkovaná díla, podvinky, návody a obrázkové postupy jsou, není-li uvedeno jinak, mé vlastní a totéž platí o fotografiích.
Respektujte, prosím, tedy má autorská práva a dodržujte pravidla tohoto blogu:

1. Fotografie, návody, podvinky nebo text bez mého svolení nekopírujte ani nevyužívejte jinak, než pro své paličkování.

2. Podvinky zde uveřejněné a u kterých je to uvedeno, jsou volně ke stažení, ale pouze pro vaši osobní potřebu, NE KE KOMERČNÍM ÚČELŮM! Paličkujte si pro sebe nebo pro obdarování blízkých, ale pokud si chcete paličkováním vydělávat, musíte si navrhovat své vlastní krajky.

3. Jestliže kdekoliv vystavujete paličkovanou krajku podle podvinku jiného autora, než jste vy sami, je vaší povinností kromě svého jména (krajku pouze realizujete) zmínit i jméno autora návrhu.

Za dodržování těchto tří základních pravidel slušnosti vám nabízím podvinky, za které byste museli všude jinde nejprve zaplatit. Co z toho mám? Dobrý pocit, že podvinky neskončí někde zapomenuté uvnitř notesu, ale přinesou radost i potěšení ještě někomu dalšímu. Věřte ale, a teď jistě nemluvím pouze o sobě, že každého autora velmi mrzí, když vidí, jak někdo jiný sklízí chvály za něho samotného.

Prohledat tento blog

čtvrtek 14. listopadu 2013

Paličkovaná ozdůbka - variace s cuchaninou


Minule jsem slíbila, že pro ty, co nechtějí nebo si netroufnou sami vymýšlet variace na jednoduchý podvinek, přinesu alespoň jeden návod. Další bych si s dovolením ponechala až po uzavírce soutěže, abych vám nebrala vítr z plachet. Tak tady je jedna z možných variant - ozdůbka paličkovaná technikou cuchanina. Pro ty, kdo nezná  (i když v posledních letech se technika stala velice oblíbená a cuchá se vesele, kde se dá), je to technika, která vypadá zdánlivě chaoticky. Má ale svůj jednoduchý řád. Vypadá také zdánlivě složitě, přesto je docela jednoduchá. Jen se člověk musí soustředit. Tak pojďme na to a paličkujte si se mnou.


Budete potřebovat:  4 páry bílé a dva páry zlaté. Můžete zvolit různou sílu nití, tím je to zajímavější. Odlišovat vodící pár od ostatních nemá smysl, protože ten se v té cuchanině ihned ztratí podobně jako v polohodu. Každá nit si půjde svou cestou.Pospolu zůstanou jen oba krajní páry.

Já si našpendlila zprava doleva: 1 p. krajní a 1 p. vodivý - oba bílé na jeden špendlík - zaklesnout nitě, 1.p. zlatý, 1 p. bílý, 1p. zlatý a 1.krajní p. bílý.

Cuchaninu si představte jako jakousi šachovnici. Tmavá pole předtavuje plátýnko a světlá pole šachovnice tvoří polohod. Okraje šachovnice jsou pak kroucené krajní páry, se kterými upaličkujeme plátýnko na očka. Pojďme se pomalu krok za krokem touto šachovnicí prokousat - proplést.

Pravý okraj: na začátku bylo zaklesnutí, ale v každém dalším paprsku podvinku upaličkujeme nejprve plátýnko (vodivý a krajní pravý pár)


Plátýnko: vodivý a následující pár kroutíme a propaličkujeme plátýnko.

Polohod: vodivý i následující pár kroutíme a křížíme (toť vše).

Plátýnko: vodivý i následující pár kroutíme a propaličkujeme plátýnko.

Levý okraj: oba páry kroutit a propaličkovat plátýnko.

Levý okraj: kroutit vodivý pár, zašpendlit a propaličkovat plátýnko s okrajovým párem.

Jdeme nazpátek. Představme si teď tu šachovnici. V předchozí řadě bylo:
plátýnko - polohod - plátýnko
Vdalší řadě tedy musí býtmezi okrajovými páry toto:
polohod - plátýnko - polohod

Polohod: vodivý a následující pár kroutit, křížit

Plátýnko: oba páry nejprve kroutit a pak prohodit plátýnko.

Polohod: oba páry kroutit, křížit

Pravý okraj: oba páry kroutit a prohodit plátýnko.

V takto malém prožku cuchaniny si snadno zapamatujete střídání plátýnka s polohodem. Když pojedete doleva, začnete plátýnkem. Pojedete doprava, začnete polohodem. Kdybyste se ale přece jenom ztratili (třeba si odběhli na kávu a tak), tak potom mám jednu radu, která pomáhá mě i dětem, co už cuchaninu taky zvládly. Jsou-li nitě následujícího páru od sebe, musíme je dát k sobě, tedy kroutíme a propaličkujeme plátýnko. Když už nitě naopak u sebe jsou (stále mluvím o následujícím svislém páru, se kterým mám paličkovat a nevím zrovna co), pak je zase potřebuji dát od sebe a to udělám polohodem (kroutit křížit).

A na závěr se už jenom můžete kochat, jak se vám to pěkně povedlo zacuchat :-). Ještě něco podle své fantazie dovnitř a ozdůbka je hotová. Tužím 2x. Nejprve jednou a po zaschnutí podruhé (podle rady z knížky Paličkování p. Malátové). Moc se mi to osvědčilo, ozdůbky drží ve stejné podobě několik let. Po Vánocích sundám ze stromečku, uložím do krabičky od bonboniéry a tam vydrží zas do příštích Vánoc.


A tady trochu cuchaniny pro povzbuzení, co paličkovala Markétka (10 let). Není to paráda? Zvládla ji hned.

Tak hodně zábavy s paličkami!

8 komentářů:

  1. Cuchanina byla první, co mě napadla, takže už podobnou ozdůbku mám. Na válci už je zpola hotová i šestá. Každá je jiná, tak jsem zvědavá, až je všechny sundám, jak to dopadlo(o:
    První výtvor z cuchaniny mi slouží jako záložka, koukám na ni při každém čtení a divím se, jak to, že se cuchanina objevila až teď.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to mě mrzí, tipovala jsem si, že do cuchaniny se asi nikdo nepustí (jestli se kromě tebe vůbec někdo do něčeho pustí :-D)
      S cuchaninou jsem se poprvé setkala už před mnoha lety právě díky internetu. Už ty stránky ale nemůžu najít, byly zahraniční. Nedařilo se mi ale rozluštit, jak je to proboha umotané. Musela jsem si počkat na knížky o paličkování, co vyšly u nás, a pak teprve bylo všechno jasné. Tak už to zase tak horká novinka nebude. Pro naše dávné prakrajkářky, si myslím, by tahle technika nebyla dost uhlazená. Ale jako výplň třeba motýlých křídel nebo podzimních listů se hodí skvěle.

      Vymazat
    2. Nemusí tě to mrzet, i když mají stejnou techniku, stejně nevypadají, ta moje cuchanina je víc uhlazená, takže vlastně vypadají úplně jinak(o: A jsem zvědavá, jestli budu jediná, kdo se do toho pustí, to by mi bylo líto. Paličkářek sem chodí myslím dost, a taková ozdůbka moc času nesebere. Tak holky a kluci do toho!

      Vymazat
  2. Ozdůbka je krásná. Hned bych se do nějaké pustila, ale právě mě zaměstnává škola a sova. Podvinek by se mi vedle sovy vešel, to ano, ale zjistila jsem, že paliček bych měla málo a to jsem si teď na krajkářských trzích koupila druhých 10 párů. Třeba to přeci jen ještě stihnu a jestli ne, tak určitě pošlu dodatečně mimo soutěž :)

    OdpovědětVymazat
  3. GRACIAS , ME ENCANTÓ HACERLO!...SALUDOS!...Marisabel

    OdpovědětVymazat
  4. Dobrý den,
    moc děkuji za Vaše stránky (sleduji je už delší dobu) a hlavně za všechny fotonávody. Díky nim jsem naposled úspěšně zvládla cuchaninu! Byl to oříšek, mořila jsem se s tím na kurzu a ono ne a ne to vypadat tak, jak má. A ejhle! Stačilo nastudovat Váš fotonávod a najednou to šlo.
    Taky Vás obdivuji, protože máte evidentně nejen pedagogické nadání, ale i úžasný výtvarný talent - aspoň podle návrhů - například zimní ptáček působí až neskutečně křehkým dojmem.
    Kdo takovéhle stránky nezkusil vyrobit, asi nemá vůbec tušení, co je za tím práce - jen vyrobit použitelné fotky, napsat texty, aby byl srozumitelné, rozmyslet si hierarchii... Klobouk dolů!
    A jestli máte pocit, že Vám sem čtenářky málo píší, podívejte se na návštěvnost. Polovina čtenářek (možná i čtenářů) budou nepsavci a z toho zbytku část nemá čas, část se stydí, část je možná méně počítačově gramotná (přece jen k nám na kurz chodí spíš starší ročníky) a pak už zbývají jen grafomani jako já.
    Takže hlavu vzhůru, Vaše práce smysl určitě má!
    P. S. Vánoční soutěže jsem se nezúčastnila, protože druhou půlku listopadu a celý prosinec jsem byla v časovém presu, tak snad někdy příště (pokud na to budu stačit).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za milá a povzbudivá slova. Poslední dobou jsem měla nějakou tvůrčí krizi a taky mnoho jiných zájmů okolo. Ale je to na dobré cestě, zrovna včera mi během půl hodiny naskočil nový obrázek se všemi detaily. A v hlavě jsou další. Ono se tu zase něco objeví :-)

      Vymazat

Děkuji za vaše komentáře nebo připomínky. Budu moc ráda, jestliže se také budete chtít podělit o své rady a zkušenosti.

Thank you for your comments or suggestions. I will be very glad if you also want to share your advice and experience.