PRAVIDLA TOHOTO BLOGU

Dříve, než si stáhnete podvinek nebo začnete paličkovat podle návodů, přečtěte si, prosím tyto řádky.
Všechna paličkovaná díla, podvinky, návody a obrázkové postupy jsou, není-li uvedeno jinak, mé vlastní a totéž platí o fotografiích.
Respektujte, prosím, tedy má autorská práva a dodržujte pravidla tohoto blogu:

1. Fotografie, návody, podvinky nebo text bez mého svolení nekopírujte ani nevyužívejte jinak, než pro své paličkování.

2. Podvinky zde uveřejněné a u kterých je to uvedeno, jsou volně ke stažení, ale pouze pro vaši osobní potřebu, NE KE KOMERČNÍM ÚČELŮM! Paličkujte si pro sebe nebo pro obdarování blízkých, ale pokud si chcete paličkováním vydělávat, musíte si navrhovat své vlastní krajky.

3. Jestliže kdekoliv vystavujete paličkovanou krajku podle podvinku jiného autora, než jste vy sami, je vaší povinností kromě svého jména (krajku pouze realizujete) zmínit i jméno autora návrhu.

Za dodržování těchto tří základních pravidel slušnosti vám nabízím podvinky, za které byste museli všude jinde nejprve zaplatit. Co z toho mám? Dobrý pocit, že podvinky neskončí někde zapomenuté uvnitř notesu, ale přinesou radost i potěšení ještě někomu dalšímu. Věřte ale, a teď jistě nemluvím pouze o sobě, že každého autora velmi mrzí, když vidí, jak někdo jiný sklízí chvály za něho samotného.

Prohledat tento blog

sobota 1. února 2014

Zakončování - Obrázek ze stříhané krajky, 1. díl

Krajkářce Jitce se nelíbily uzlíky na okraji práce a poprosila mě, jestli neznám jiné řešení. V tomto případě se mi nabízely hned dvě. To první - ukončila bych práci do řetízku, kde bych postupně odebírala jednotlivé páry, až by mi zbyly jen dva nebo tři pro řapík listu.
Druhý způsob - polohodová technika nabízí postupné odebírání párů na okraji. V tomto případě bych odebírala páry na vnitřním okraji. Práce by se tak postupně zužovala opět směrem k řapíku listu.


Protože podvinek pro Jitčinu práci není můj a ani nevím, komu patří, nakreslila jsem si pro názor vlastní. A rovnou se na něm pokusím ukázat více řešení zakončování, tak jak je používám já. Máte-li chuť, nechte se mnou provést celým postupem nebo si najděte své vlastní řešení.


olše - návrh V.Cepáková

Podvinek je volně ke stažení, dodržujte ale, prosím moje pravidla uvedená v záhlaví.

Posledně jsem se tu rozepsala, že o zakončování musím přemýšlet dopředu. V mém případě už tehdy, když si podvinek kreslím. A pokud by to byl podvinek cizí, tak ještě dříve, než začnu paličkovat. Zakončení je dobré směrovat k nějakému nenápadnému místu. Obrázek má spostu větviček, všechny se sbíhají k jedné hlavní větvi a na jejím konci bude také náš konec.

Začnu listem vlevo. Pro ten jsem si připravila zelené odstíny. Myslela jsem si, že na fotkách tak budou lépe vidět jednotlivé kroky práce, ale nebyla to moc dobrá volba. Bohužel jsem to zjistila, až když bylo hotovo. Vy si zvolte materiál podle svého vkusu.


Malý tip: Snažím se zužitkovat všechen materiál. Od minulé práce mi zbylo pár navinutých paliček s barvami, které se hodí. Jsou to ale malé zbytky, tak abych předešla tomu, že mi nit dojde během práce, navazuji potřebnou barvu na zbytek jiné. Udělám to tak po obou koncích, mám tak  dostatečně dlouhý střed chtěné barvy a na paličkách jsou navinuté zbytky, které bych jinak vyhodila.

Připravila jsem si po dvou párech od každé tmavé barvy a jeden pár světlé (9p). Nejtmavší budou tvořit okraje (plátýnko na očka), ostatní polohodovou výplň. Oba tmavé páry jsem přiložila souběžně k sobě a z nich potom začnu paličkovat s ostatními (podobně ZDE).




Abych předešla velkému shluku nití ve vnitřním oblouku zatáčky, používám tam obtáčené plátýnko.

Vodivý pár jednou kroutit, poslední svislý pár nekroutit, křížit, dvakrát kroutit a křížit.

Špendlík zapíchnout za dva páry.

To se opakuje, dokud není zatáčka celá. Při každém návratu do středu zatáčky vytáhneme špendlík z práce, oba páry tvořící obtáčené plátýnko za něj dáme a špendlík zapíchneme znovu do stejného místa. Když už jsme hotovi, špendlík se může vyndat a krajní pár poněkud utáhnout. Přestože je v jednom místě pohromadě hodně nití, práce zůstane plochá. Kdybychom pracovali technikou plátýnko na očka, udělala by se z nahloučených nití nepěkná vyvýšenina.
Na zpáteční cestě už jsem pracovala polohodem i s vnitřním tmavým párem. Plátýnko na očka zůstalo jen na vnějším levém okraji. Tam jsem také postupně přecházela z techniky polohodu na plátýnko (celkem tři páry). To mi pomůže v závěru zbavit se během práce několika párů tak, aby mi jejich zakončování nevyšlo všechno na jedno místo.

Nejprve jsem během práce odložila dva polohodové páry uvnitř listu. Po připojení vodivého páru prohodím s následujícím párem polohod a první pár odložím. V další řadě už s ním nebudu paličkovat a v závěru ho zauzlím a odstříhnu.


Dvou párů jsem se také postupně zbavila na levé straně ubíráním v plátýnku. Odloží se druhá palička druhého páru zleva a první palička třetího páru. Zůstanou tam pak dva páry tvořící plátýnko, zbytek dopaličkuji polohodem.

Podobně pár odložím ještě jednou.

Zbylé páry zakončím do řetízku. Nejprve upaličkuji kousek řetízku z krajního a vodivého páru. O kousek dál k nim přiberu následující pár a paličkuji řetízek ze tří párů až k místu, kde chci přibrat další pár.

Tady opět odložím ze středu řetízku jeden z párů.

Pokračuji dál řetízkem ze tří párů a po chvíli jeden opět odložím. Zbydou mi dva páry, které připojím k místu, odkud budu paličkovat řapík listu.

Odložené páry z plátýnka a polohodu zauzlím a odstříhnu. Dva páry odložené z řetízku neuzlím, odstříhnu je rovnou. Jsou zapletené pevně do řetízku, měly by držet. Takže to, co je z uzlíků viditelné, tedy jejich odstřižené konce, zůstane skryté v rubu práce, a z řetízku žádné konce trčet nebudou.

Kolečka ukazují, kde se uzlíky schovávají.

3 komentáře:

  1. Precizní popis, určitě využiju. Děkuju.

    OdpovědětVymazat
  2. dziękuję, bardzo przejrzysty pokaz, pozdrawiam

    OdpovědětVymazat
  3. moc děkuju, jinak pro úplnost, podvinek pro tento list pro mě nakreslila paní Marta Landová. posílám jí za to vřelý dík, i když vím, že asi moc nebrouzdá na netu :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vaše komentáře nebo připomínky. Budu moc ráda, jestliže se také budete chtít podělit o své rady a zkušenosti.

Thank you for your comments or suggestions. I will be very glad if you also want to share your advice and experience.