PRAVIDLA TOHOTO BLOGU

Dříve, než si stáhnete podvinek nebo začnete paličkovat podle návodů, přečtěte si, prosím tyto řádky.
Všechna paličkovaná díla, podvinky, návody a obrázkové postupy jsou, není-li uvedeno jinak, mé vlastní a totéž platí o fotografiích.
Respektujte, prosím, tedy má autorská práva a dodržujte pravidla tohoto blogu:

1. Fotografie, návody, podvinky nebo text bez mého svolení nekopírujte ani nevyužívejte jinak, než pro své paličkování.

2. Podvinky zde uveřejněné a u kterých je to uvedeno, jsou volně ke stažení, ale pouze pro vaši osobní potřebu, NE KE KOMERČNÍM ÚČELŮM! Paličkujte si pro sebe nebo pro obdarování blízkých, ale pokud si chcete paličkováním vydělávat, musíte si navrhovat své vlastní krajky.

3. Jestliže kdekoliv vystavujete paličkovanou krajku podle podvinku jiného autora, než jste vy sami, je vaší povinností kromě svého jména (krajku pouze realizujete) zmínit i jméno autora návrhu.

Za dodržování těchto tří základních pravidel slušnosti vám nabízím podvinky, za které byste museli všude jinde nejprve zaplatit. Co z toho mám? Dobrý pocit, že podvinky neskončí někde zapomenuté uvnitř notesu, ale přinesou radost i potěšení ještě někomu dalšímu. Věřte ale, a teď jistě nemluvím pouze o sobě, že každého autora velmi mrzí, když vidí, jak někdo jiný sklízí chvály za něho samotného.

Prohledat tento blog

sobota 13. prosince 2014

Nitě splétané do vzorů


Poslední rok přemýšlím, co s tímto místem, které jsem nazvala Paličkománie, protože v době, kdy vznikla, to opravdu mánie byla. Nemám čas ani vůli svůj blog udržovat v duchu, v jakém vznikl. A cítím, že přes všechny vaše denní návštěvy tohle místo skomírá. Mám ho ukončit, zhasnout nebo nechat běžet svým životem? Nevím. Ale vím jistě, že moje mánie se už přelila někam jinam, chytlo mě drápkem jiné splétání nití a nechce mě pustit.
Je to tkaní, které nyní nosím neustále v hlavě. Zásoby nití, které jsem nakupovala pro krajku, se tenčí. A i podzimní krajkářské trhy v Praze jsem prožila vyhledáváním materiálů pro můj tkalcovský stav. Krajka mě naučila hodně. Být trpělivá například. Pochopit techniky proplétání nití. Chápat vlastnosti materiálu. Přemýšlet nad účelem. A ano, účel byl jeden z důvodů, proč jsem se posunula jinam. Najednou mám byt plný krajkových obrázků a drobností a i okolí je nasycené a krajka mu zevšedněla, bohužel. Ztratila jsem motivaci.

moje poslední krajka pro časopis "Twist and Cross"

 V dívčím kroužku paličkování mi odešla celá parta nadšených děvčat (které se ale paličkování nevzdaly a občas se k němu vrací) a nová generace už v sobě nenašla dostatek trpělivosti a odhodlání se tuhle krásnou techniku učit, ale učarovaly jim jiné textilní techniky. Nyní tkáme na rámu, jindy plstíme, pleteme z pedigu, šijeme, pleteme nebo háčkujeme. To jsou všechno dovednosti, které jednou holky určitě ocení.

mám rádu tuto techniku, podobá se krajce

A já? Jemným nitím jsem zůstala věrná. I když je teď mou největší vášní vlna a všechno kolem ní, moc ráda se vracím k bavlněným nebo lněným nitkám a zkouším z nich utkat něco opravdového, co potěší a bude k užitku. Vzhledem ke stáří tohoto řemesla a k nekonečným možnostem výběru technik, materiálu nebo účelu mám co dělat do konce života. Trpělivost na to mám, to mě naučila krajka. S nitkami jsem kamarádka a rozumím jim, to mě také naučila krajka. Patří jí mé díky i slib, že nani nezapomenu a budu se k ní vracet. Jen se na mě nesmí zlobit, že to nebude každý den, jako dřív. Občas ale určitě sednu k herdulce, protože se mi hlavě zrodí cosi, co budu nutně potřebovat dostat ze zapletených vláken myšlenek do krajkových vzorů splétaných dřevěnými paličkami. A kdoví, třeba si jednou obě řemesla, krajka i tkanina, podají ruce u budou mě provázet společně. A bude z toho nová mánie.

A tady jsou ukázky toho, co zatím vzešlo z mého osmilistého stavu. Pořád je co se učit a hned tak to neskončí. Další ukázky mého tkaní můžete vidět u mě v Ovečkově.





z ručně spředené a rostlinami barvené vlny


Přeji vám všem příjemný předvánoční i vánoční čas, ať už ho trávíte ned herdulkou, u šicího stroje, s jehlicemi či háčkem v rukou nebo u stavu jako já, ve splétání nitek všeho druhu nacházíme pokoj a mír. Tak to má být.


7 komentářů:

  1. Ahoj, krásná krajka. A pokud by šlo o hlasování, tak rozhodně blog neruš, je tu spousta věcí, ke kterým se ráda vracím. Je pravada, že letos paličky spaly i tady u mě. Asi to bude tím, že mě tvůj blog nedonutil usednout k nim. Ale holky v maminčině kroužku paličkují letos víc než kdy jindy. Je to dobře, dřív to flákaly(o:

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já pořád tajně doufám, že časem přijde nová generace holek, které zase budou chtít vzít paličky do ruky, ale teď se mi prostě nesešla. Mají problém udělat uzlík nebo navléct jehlu, a tak musím začít od základů, od hodně jednoduchých věcí, a hlavně - učit je trpělivosti, tu tedy nemají, vzdávají se po prvním nezdaru nebo po deseti minutách. Když to nejde hned, urodí se v jejich mysli myšlenka, že to nepůjde nikdy.
      A zavřít tenhle blog nehodlám, je za ním spoustu práce a mého času, občas se někdo ozve, lidi sem chodí, to vím. Jen mě mrzí, že to tu nežije. Díky za podporu a přeji krásnou adventní neděli!

      Vymazat
  2. You are a real artist; your journey has taken you to where you are today, but that road has no final destination, there is always something new to find and learn. I hope you will not give up lace completely, variety is important, and as you say, you have learnt so much from it. I think those who can do it, also help to keep it alive for future; I am sure the interest will return.
    It is good that you will keep your blog open, you have invested so much time into it - just let it rest for a while :-)
    Sorry, I had to write this in English, I don't always find the words in Czech any more.
    xx

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Oh, Radka, thank you very much for your comment. It is nice of you. I am glad of your words because there are still doubts inside me. But I can't help. Somethink inside me forcing me to go forward (teď to zase neumím vyjádřit já anglicky :-). Is this predestination?

      Vymazat
    2. Forward is good, and it is important that you do, but don't forget what is behind you :-)
      I have tried so many things myself, that's me, I always want to do something new. But I do not have any depth in anything, I do not have enough patience, I wish I had.
      You do and you are good at what you do. I believe that interest in lace will come back again, so just "keep your hand in" as we say, just now and then :-). I can understand your love for weaving, I have seen so much of it in Sweden (and of course there is a Czech tradition of it as well). I love looking at it (and buying it!) and was tempted myself to learn. But I know myself, I would spend money on all the equipment, only to return to fabrics and a needle, as I always do!
      xx

      Vymazat
  3. Hola
    Lamento que estés pensando dejar de hacer bolillos, yo soy una enamorada del el , pero reconozco que muchas veces pienso como usted, pero le ruego no cierre el blog, yo le visito muchas veces...para ver sus trabajos que son muy hermosos.....
    Seguiré visitándola ......

    OdpovědětVymazat
  4. Dobrý den, urcite prosiiiim nerusit! Ja ho prave nasla a diky Vam se ucim! Drive jsem to zkousela, ale Vas uzasny blog mi moc pomohl! Vcera jsem diky Vam dopalickovala svoji prvni smysluplnou "krajku" Mam tam sice urcite chyby a dalo by se urcite hodne zlepsit, ale mam z ni obrovskou radost a to díky Vam. Dekuji!!! Katka

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vaše komentáře nebo připomínky. Budu moc ráda, jestliže se také budete chtít podělit o své rady a zkušenosti.

Thank you for your comments or suggestions. I will be very glad if you also want to share your advice and experience.